Dag 23 t/m 26 - Safari: The Big Five and more (1/2)

6 augustus 2016 - Arusha, Tanzania

Mambo!
Niet door een leeuw opgegeten, niet als stoeltje gebruikt door een olifant... Nee, gewoon heelhuids terug van een geweldige safari! Braaf heb ik elke dag alles in mijn boekje geschreven, dus hierbij een hele uitgebreide blogupdate over mijn safari-ervaring. En toch heb ik niet eens alles kunnen beschrijven, ik heb zo veel gezien en meegemaakt... Misschien moet ik er toch maar eens thuis een boek over gaan schrijven. Maar hier eerst: mijn vierdaagse safari: the big five and more.

Dag 1 (/dag 23)
Vanmorgen werd ik om zeven uur met een grote safari-auto opgehaald. In m'n kamer had ik al ontbeten met een avocado en drie mini-banaantjes. We zijn in totaal met zeven vrijwilligers die deze safari doen, allemaal meiden. Onze gids is Ely, een zesentwintig-jarige man die me ook bij aankomst bij het vliegveld heeft opgehaald. Hij weet heel veel over dieren dus dat is superhandig! Ook gaat er een kok met ons mee, genaamd Patrick.
Het programma is als volgt: Tarangire, Serengeti, Ngorongoro.
Vandaag dus Tarangire en we hebben meteen al heel veel dieren gezien!
Bij de ingang zagen we al een groep stokstaartjes en na een stukje rijden waren er grote kuddes zebras en gnoes. Deze dieren leven in harmonie samen en hebben wel hetzelfde voedsel, maar prefereren andere delen ervan. Hierdoor is de samenleving perfect. Maar de Tarangire is vooral de verblijfplaats van de olifant. We hebben dan ook veel kuddes gezien en veel mooie foto's van ze kunnen maken.
Bij de safari-auto kan het dak omhoog waardoor de belevingen en de foto's nog veel leuker zijn.
We zijn ook nog heel leuk vast komen te zitten in het zand omdat Ely dacht dat het wel handig was om een shortcut te nemen. Ironisch genoeg gebeurde dit net nadat hij ons had beloofd dat we weer levend thuis zouden komen. Na een kwartier zijn we dan door een andere safari-auto uit het zand getrokken en konden we weer verder.
We hebben ook nog impalas gezien: wat een mooie tekeningen hebben die dieren!
Ook kwamen we op een gegeven moment een struisvogel tegen en later nog twee struisvogels, een mannetje en een vrouwtje. We hebben ook nog waterbokken gezien en we hebben twee soorten apen mogen spotten: bavianen en vervetapen. Heel bijzonder allemaal! Toen hebben we een tijd stilgestaan omdat er leeuwen schenen te zijn. De luie dieren lagen echter gewoon te chillen in het hoge gras maar na een tijdje stond mevrouw de leeuwin even op. Later zagen we ook nog het kopje van een jonger leeuwtje, helaas bleven ze wel erg op afstand. Maar we hebben nog drie dagen om leeuwen van dichterbij te zien.
Giraffen hadden we in eerste instantie ook alleen van veraf gezien, totdat er eentje vlakbij de weg overstak.
Ook hebben we nog even gieren gespot die op zoek waren naar karkassen. Nog een bijzondere vogelsoort die je hier veel ziet, waarvan ik de naam nog niet helemaal snap (edit: Driekleurige Glansspreeuw), heeft felblauwe glinsterende vleugels en een oranje borstje met een witte streep. Prachtig!
Al met al was de Tarangire echt geweldig. De rivier was echt prachtig, ook al stond deze wel aardig droog omdat het nu droogseizoen is. Maar de zebras, die overigens allemaal een ander strepenpatroon hebben (net als een vingerafdruk), konden alsnog heerlijk uit de rivier drinken.
Na ons vertrek uit het park was het nog een uurtje rijden naar onze kampeerplek. De eerste avond is erg luxe, iets wat we morgenavond, als we overnachten op een plek midden in de Serengeti, zeker zullen missen. Tenten met echte bedden, warme douches en een gezellig barretje.
De kok, Patrick, die met ons meereist, kookt echt heerlijk! Dat is dan toch weer een luxe die gedurende de reis zal blijven. Als diner hadden we courgettesoep, gefrituurde vis, komkommer-dille-salade, gestoofde groente en gekookte gekruide aardappelen. Jammie! Na het eten ben ik nog even gaan douchen voordat ik naar bed ging. De straal was matig maar de temperatuur echt perfect! En toen lekker in de tent in bed!

Dag 2 (/dag 24)

Om half acht hadden we vanmorgen ons luxe ontbijt dat bestond uit pannenkoeken, worstjes, omelet, toast en watermeloen! Daarna werd de safari-auto volgeladen en konden we beginnen aan de lange reis naar de Serengeti. Hiervoor moesten we ook langs de kraterwand van de Ngorongoro. En wat was de autoreis geweldig! Wat een landschappen! Van de jungle aan de rand, waarin we twee buffels konden spotten, naar de droge savanne-vlaktes buiten de krater. Hier waren juist weer veel giraffen en gazellen. Hier leven Masai-mensen en wat moet dit toch een geweldige woonplaats zijn! Ik had echt een moment van pure euforie toen we over het stofpad denderden. Het landschap was zo adembenemend mooi... Dan ben je je zo bewust van hoe geweldig het is dat je leeft op deze prachtige wereld.
De Serengeti had twee poorten: één mooie voor de foto's en eentje om te betalen. Dat betalen is bij ieder park weer een gedoe omdat de rijen echt lang zijn. Maar met een heerlijke lunch (kip, groentesoufflé, cakeje en sap) en een prachtig uitzicht over de Serengeti vanaf een uitkijkrots (Masai noemen dit "kopje") gaat de tijd erg snel. Alleen rolde onze auto nog even achteruit de weg af, maarja Ely kon zijn belofte niet verbreken dus alles kwam goed.
Het park dankt zijn naam aan het Masai woord "Siringet", wat "oneindige vlaktes" betekent. En we merkten al snel hoe toepasselijk deze naam voor één van de zeven wereldwonderen was. Met een enorme snelheid raasden we over de weg heen, allemaal staand in de auto, haren in de wind. Al snel kwamen we een groep gazelles tegen en even later zagen we een kudde olifanten en... ze kwamen onze kant op! Nog geen 40 meter van ons vandaan staken meer dan 15 olifanten sjokkend de weg over. Wat een geweldige ervaring!
Even later een kudde buffels, die toch wel wat klein was vergeleken met de reusachtige kudde die we later op de dag tegenkwamen, die zelf een soort migratie waren gestart.
Na even gestopt te zijn bij een leeuwin en een nijlpaard, hebben we onze kok afgezet bij de kampeerplek. Hier heeft hij onze tenten opgezet en ons diner klaargemaakt terwijl wij op zonsondergang-safari gingen. Rond deze tijd zou je de roofdieren het beste kunnen zien. En we hebben weer een volgende van de Big Five (olifant, leeuw, buffel, luipaard, neushoorn) kunnen spotten: het luipaard. Deze lag inderdaad lekker te LUI op een tak van een boom te chillen. Geweldig!
Ook hebben we nog een hele groep nijlpaarden kunnen zien en sen baby-krokodil.
Vaak zie je dieren die je al gezien hebt, maar dan is de situatie toch weer anders, zijn ze dichterbij of met meer dan ervoor.
Ook zijn hier ontelbaar veel bijzondere vogels en Ely vertelde dat je op één dag in de Serengeti wel 300.000 verschillende vogelsoorten kunt zien.
De zonsondergang is hier echt prachtig, ook al vind ik het ook echt magisch hoe het zonlicht overdag door de wolken breekt en op de oneindige vlaktes valt. We konden nog net even een hyena en wat bavianen in bomen spotten voordat we terug moesten voor het avondeten. Eigenlijk hebben we nog veel meer dieren gezien, bijvoorbeeld heel veel verschillende soorten hertachtigen, maar dat is veel te veel om allemaal te beschrijven. Onze kampeerplek zit in het hart van de Serengeti. Na opnieuw een heerlijk diner (pompoensoep, rijst, groente, rundvlees en ananas) zijn we naar onze (nu niet zo luxe) tentjes gegaan. Twee personen per tentje en één iets grotere tent voor drie.
Ik heb hier de mooiste sterrenhemel ooit kunnen zien en ik ben benieuwd of er vannacht nog dieren op bezoek komen. Morgenochtend om vijf uur op om de zonsopgang te kunnen zien en dus nog wat bijzondere dieren en situaties te spotten!

Dit waren de eerste twee dagen, morgen komt deel twee!

Kwaheri!

Christel