Dag 31 - Afscheidsetentje!

11 augustus 2016 - Arusha, Tanzania

Mambo!

Met toch wel een dubbel gevoel lig ik hier nu voor het laatst in mijn bedje onder mijn klamboe. Het was vandaag echt een fantastische dag, alleen superjammer dat ik morgen weer weg moet.
Vanmorgen weer ff lekker ontbeten en daarna naar mijn klasje gegaan, waar ik nog een rapport mocht schrijven. Ook heb ik nog veel foto's gemaakt en heb ik samen met Maud, de andere vrijwilligster die vandaag in m'n klasje kwam meekijken, een tekening op het bord gemaakt met alle namen omdat het straks vakantie is. De kindjes vonden het prachtig! Omdat ze eigenlijk niks te doen hadden heb ik ook nog blanco papier uit m'n kamer gehaald zodat iedereen kon kleuren om de tijd te doden.
Toen werd ik geroepen door de coördinator Ally ivm een paar probleempjes met het etentje van vanavond. De prijzen van het restaurant waren veranderd alleen dat stond niet op de website. Al snel was er een oplossing: ik moest de baas maar even bellen. Dus heb ik uitgelegd wie ik was, dat ik met de kinderen van het weeshuis uit eten wilde, etc. Gelukkig vinden ze het hier altijd zo leuk als je hier vrijwilligerswerk komt doen, dat hij zei dat het geen probleem was en dat ik alles voor de oude prijzen kon krijgen omdat ze hier zo blij zijn met vrijwilligers zoals ik die voor hun kinderen zorgen. Dus probleem helemaal opgelost en ik kon gewoon rustig lunchen. Heerlijk spaghetti met tomatensaus en kip, had ik nog nooit op hier! Daarna ben ik met de kindjes gaan knutselen. Gekleurde vellen papier, stickers, foam figuurtjes en glitterblaadjes. Hartstikke gezellig weer en er zijn weer mooie creaties gemaakt!
Toen ben ik nog wat foto's met en van de kinderen gaan maken buiten. En twee uur voor vertrek begonnen ze zich al klaar te maken voor het etentje. Zodra ze het terrein af gaan moeten de kinderen hun mooiste kleren aan en er op hun best uitzien zodat iedereen kan zien dat er goed voor ze gezorgd wordt. En wat zagen ze er leuk uit met hun overhempjes en nette schoentjes, de schatjes. Ook Bibi, de oma/hoofdauntie, zag er werkelijk prachtig uit!
Om zes uur was het tijd om te gaan en na even gewacht te hebben op onze chauffeur konden we op pad! Toen we ongeveer een halfuurtje later bij het restaurant aankwamen, konden we op de bovenverdieping plaatsnemen en ons eten was al klaar dus kon meteen gebracht worden! Wat een service! Iedereen begon vol overgave aan hun pizza of burger en het was een gezellige boel. Richting het einde werden ook flesjes frisdrank uitgedeeld (dat moet pas aan het einde want die flesjes zijn hier vrij groot en anders zitten ze al vol van de frisdrank) en het was echt een feestje! Aan het einde bedankte ook iedereen me voor het eten en ook Bibi heeft me nog een hand gegeven en hartelijk bedankt in het Swahili. En toen in de schoolbus terug naar huis, in het donker! Rond kwart over acht waren we hier toen weer terug en toen kregen de kinderen van de boarding net te eten. Toen ze klaar waren heb ik iedereen (weeskinderen + boarding = 72 kinderen) een koekje gegeven en daar werd ik ook weer voor bedankt.
Daarna was het bedtijd en ik heb eerst op de jongenskamer drie boekjes voorgelezen (Hans en Grietje, Max de Swooperman en Waarom Leeuw brult) en daarna dezelfde boekjes op de meisjeskamer. Iedereen nog even duidelijk gemaakt dat we elkaar morgen nog zien voordat ik wegga en dat we dan dus nog gaan knuffelen. Maar eerst morgenochtend de schoolparty omdat het de laatste schooldag is.
En na een "lala salama" (weltrusten), een koude douche en het inpakken van m'n koffers is het nu ook voor mij bedtijd. Mijn laatste nachtje hier, de laatste keer dat ik om vijf uur wakker wordt van de haan die in het kippenhok naast mijn kamer zijn zangkunsten laat horen. Misschien dat ik zelfs hem een beetje ga missen.
Kwaheri!

Christel

1. Ellen Klootwijk:
    11 augustus 2016
    Een mooi eindverslag....Je hebt er weer een fantastische dag van gemaakt. Kindjes weer blij gemaakt met de mogelijkheid om hun creativiteit te tonen. Een super etentje en een laatste keer de kindjes naar bed brengen, verhaaltjes voorlezen en een knuffel geven...Prachtig dat het allemaal zo goed is verlopen en de waardering voor jouw inzet en enthousiasme duidelijk waarneembaar was. Heerlijk dat je morgenochtend ook nog hun eindparty mee kan maken voordat ze naar eigen familie vertrekken voor een periode van vakantie...Sommigen zullen achterblijven omdat er geen familie is die hen op kan vangen...Jij keert terug naar huis met een schat aan ervaringen, indrukken, foto's en souvenirs...Ik weet zeker dat als de tijd weer rijp is jij deze lieve mensen en kindjes weer met een bezoek gaat vereren. Veel plezier morgenochtend en alvast een hele goede en veilige reis gewenst...Ik/wij kijk(en) uit naar je veilige terugkomst!