Little by little, a little becomes a lot

14 december 2015

Habari!

Hallo allemaal! Een hele tijd heb ik niks geschreven op mijn blog. Maar mijn reis is dan ook nog erg ver weg!

Het is bijna kerst en vooral het vooruitzicht op de kerstvakantie maakt mij erg blij hahaha! Het examenjaar is best wel hectisch en daarom hoop ik dat ik in de kerstvakantie eindelijk wat grote stappen met betrekking tot het leren van Swahili kan gaan maken. Ook zal ik op 1 januari de koude zee in gaan springen om met deze Nieuwjaarsduik geld in te zamelen voor mijn reis!

Het geld inzamelen is moeilijker dan verwacht. Mensen hebben toch nog wel last van de crisis en zien het vaak niet zitten om geld te geven aan iets dat voor hun idee toch alleen maar een fantasie is. Maar natuurlijk geef ik niet op en gaan we door met geld inzamelen tot aan mijn vertrek!

Gelukkig mag ik twee koffers meenemen dus dat betekent dat ik ook spullen mee kan nemen voor de kinderen in het weeshuis. In het weeshuis Good Hope wonen 22 kinderen tussen de 4 en 13 jaar. Als jullie thuis nog kleding hebben voor deze leeftijdscategorie en deze zouden willen doneren aan dit weeshuis, zal ik in juli persoonlijk alles meenemen en zorgen dat het goed terecht komt! Ook spelletjes (houd er wel rekening mee dat de kinderen geen Nederlands spreken), knuffels en puzzels zijn van harte welkom (zolang het makkelijk te vervoeren is in een koffer)! Dus liggen er spullen op zolder waar toch niks meer mee gedaan worden, stuur dan even een mailtje naar [email protected] en maak er een aantal lieve kinderen in Tanzania erg blij mee!

Ook donaties zijn natuurlijk nog erg welkom! Mijn IBAN-nummer en GoFundMe pagina zijn te vinden onder het kopje "Profiel". Elke euro is al geweldig en wordt 100% ingezet voor Tanzania!

Als ik naar Tanzania ga, is het daar relatief koel. Het zal daar rond de 23 graden zijn, wat voor mij een prima temperatuur is. Toch is de zonkracht erg sterk: de UV-index geeft 10+ aan, dat betekent dat je in minder dan 10 minuten gewoon verbrand. Ter vergelijking: in Nederland bedragen de maximale waarden 7 tot 8 in de maanden waar de temperaturen oplopen tot zo'n 30 graden. Ik ben erg benieuwd hoe ik de warmte in Tanzania zal ervaren, of 23 graden daar warmer is dan hier in Nederland.

Als afsluiting van deze update zal ik nog even uitleggen wat de titel eigenlijk inhoudt. "Little by litte, a little becomes a lot" is een Tanzaniaans gezegde en inspireert me erg, zeker wat mijn reis betreft. Eigenlijk betekent het dus dat alle kleine beetjes helpen, wat zowel opgaat voor de donaties die ik krijg en de acties die ik voer, maar ook zeker voor het werk dat ik daar ga doen. Sommige mensen vragen zich het nut af van vrijwilligerswerk in het buitenland omdat je een land niet in een korte tijd veel beter kunt maken. Dat is ook zeker waar, maar zoals het gezegde benadrukt: alle kleine beetjes helpen. Door daar naartoe te gaan zullen de kinderen voor een korte periode meer individuele aandacht krijgen, meer hulp, nieuwe dingen leren. En dit gebeurt bij elke vrijwilliger die naar dit weeshuis gaat. En al die ervaringen en hulp bij elkaar opgeteld, is dat dan toch nog een hele hoop. Natuurlijk is de bijdrage van één vrijwilliger ten opzichte van de behoefte niet erg groot, maar als we alle bijdragen bij elkaar optellen, dan is deze hulp echt wel erg groot!

Tot de volgende keer en alvast fijne feestdagen! Heri ya Krismasi!

Christel