Dag 9 - Vijfentwintig kilo rijst en nieuwe kleren

20 juli 2016 - Arusha, Tanzania

Mambo!

De chapati van gisteravond waren zeker yum yum maar zijn toch niet zo goed gevallen. Waarschijnlijk was het toch relatief te vet voor m'n maag die nu alleen maar rijst, bonen en fruit gewend is. Dus als ik over drie weken weer terug naar Nederland ga, moet ik dat dan maar weer rustig opbouwen. Nu nog ff de misselijkheid negeren (de combinatie met het warme weer en het harde werken helpt natuurlijk ook niet echt).
Vanmorgen was ik weer bij de kleuters. Jammer genoeg kennis moeten maken met het slaan met een stok. Relatief zacht en op de schouder, maar toch iets wat je als Nederlander niet gewend bent, maar hier normaal is, kennelijk ook bij de kleintjes.
Na de kleine pauze ben ik naar klas 3B, oftewel groep 5 gegaan. Dit was echt superleuk om mee te maken! Een hele leuke en goede leraar die echt wel beter Engels spreekt dan de kleuterjuf (ze schreef vanmorgen "read" ipv "red"...). Met Maths hebben we het onderwerp "gemengde breuken omzetten in gewone breuken" behandeld en ik mocht van 36 kids hun sommen nakijken. Ze kregen ook nog een opdracht voor Swahili (of KiSwahili zoals het hier heet) en daarna was het tijd voor Civics. IJverig schreef de leraar letterlijk de tekst uit het boek over op het bord, maar hij had het in ieder geval daarvoor al wel even klassikaal behandeld, dus dan valt het mee. Het ging over dingen die de veiligheid van de familie in gevaar brengen (dieven, wilde dieren, vuur). Ik vond de manier waarop de onderwerpen behandeld werden nog best pittig voor negenjarige kinderen. Maar zeker goed onderwijs met veel inhoud, dat is al erg fijn!
We hebben te horen gekregen dat de kinderen volgende week toetsweek hebben (ja, ook de baby class...) dus moeten we even kijken wat we dan nog kunnen gaan betekenen. Helpen met nakijken is prima, maar we zijn niet echt van plan om ALLE toetsen na te gaan kijken, daar zijn we niet voor gekomen, dat blijft voornamelijk een taak van de leerkracht zelf. Maar dan kunnen we mooi volgende week nog een uitstapje naar de Masai markt doen en wat extra helpen in het weeshuis.
Na de lunch ben ik met de vrouw van de lokale coördinator naar Arusha gegaan om de wat duurdere producten in te slaan voor het weeshuis. Van mijn donatiegeld heb ik gekocht: 10 kilo suiker, circa 30 sinaasappels, een watermeloen, 5 broden, circa 12 kilo aardappels, 5 kilo vlees, 25 kilo rijst en 10 liter bakolie. Vooral met het vlees was ik erg blij want dit is hier heel erg duur en daarom krijgen de kinderen bijna nooit vlees (in de periode dat ik hier ben heb ik ze nog nooit vlees zien eten). De aunties waren ook erg blij met het voedsel en Bibi (letterlijk "grootmoeder", een soort van hoofdleidster) gaf me een vriendelijke hand en zei "asante sana!", wat Swahili is voor "ontzettend bedankt!". Ook kreeg ik van de lokale coördinator zelf nog een appje: "Be blessed forever". Hartstikke lief!
Na het avondeten heb ik de kinderen de kleding gegeven die ik uit Nederland heb meegenomen. Ook heb ik meteen de knuffels en wat puzzels gegeven. De rest van de spullen (vooral knutselspullen) geef ik hoogstwaarschijnlijk begin volgende week!
De kinderen waren ontzettend blij met de kleren. Een paar hadden namelijk vrij weinig kleding van hunzelf dus het was meteen passen en showen! Ik ben geloof ik wel duizend maal bedankt! Toch leuk om te zien hoe blij ze hiermee zijn, dat doet me goed! Dan is het sjouwen van die zware koffer met kleding toch niet voor niets geweest!
Welterusten iedereen! Lala salama!

Christel

1. Ellen Klootwijk:
    20 juli 2016
    Wat omtzettend leuk weer allemaal! Kinderen die je zo blij kunt maken met je meegebrachte spulletjes! En binnenkort kunnen ze ook lekker een keer vlees eten! Wat een feest! En wat volgende week brengt als de kinderen toetsweek hebben...wie weet kunnen jullie voor de uurtjes dat ze vrij zijn iets extra leuks verzinnen! Alvast succes en veel plezier morgen! Welterusten