Dag 6 - Feestje en waterballet!

17 juli 2016 - Arusha, Tanzania

Mambo!

Vandaag weer een superleuke dag gehad! Vanmorgen was het plan om even naar de kerk hier te gaan, omdat we vanuit onze kamer de hele week al het koor hebben horen oefenen. Twee van de vrijwilligers hadden vandaag een excursie, dus ben ik met de twee anderen om tien uur naar de kerk gegaan. De vorige dienst liep echter uit en pas om vijf over elf konden we naar binnen. Omdat de dienst volledig in het Swahili was, viel het toch een beetje tegen. Na een half uur zijn we toch maar weggegaan, zonder "ons" liedje gehoord te hebben. Ik heb in ieder geval wel weer een ervaring erbij, maar het was leuker geweest als ik het kon verstaan!
Eenmaal terug heb ik wat kleding van mezelf gewassen. Maar omdat in het weekend ook de kleding van de kinderen uit het weeshuis gewassen worden, hingen alle lijnen al vol. Maar met een beetje improvisatie (een lijn in de kamers) heb ik de komende dagen toch weer schone kleren. Respect voor de mensen hier die telkens twintig keer zo veel kleren met de hand moeten wassen. Omdat door het wassen de kamer nogal modderig was geworden (zand en water gaan niet goed samen), heb ik die meteen even gedweild. Daarna was het tijd voor de lunch. Na een bord met rijst en bruine bonen (was veel lekkerder dan dat het klinkt), hebben we een bijzondere middag gehad. De twee vrijwilligers die met me naar de kerk waren geweest, waren vandaag voor het laatst. En samen met hun afscheidsfeestje is meteen een verjaardagsfeestje georganiseerd voor vier kinderen die in de afgelopen maanden jarig zijn geweest. We hebben eerst nog flessenvoetbal (met zand ipv water ivm verspilling) gespeeld en daarna kregen de kinderen hun cadeaus. Ook hadden we cupcakes en voor ieder kind een beker frisdrank. Het was echt een feest!
Na het feest (en wat foto's) helaas tijd voor afscheid. Ik zal de twee meiden missen!
Daarna heb ik met wat jongens gevoetbald en met wat meiden gehinkeld (tijd geleden!). Nadat mijn voeten helemaal bruin waren van het zand, ben ik even verder gegaan met mijn voorbereidingen voor mijn lesactiviteit en dit is nu bijna klaar. Alle letters zijn gemaakt, ik wil ze alleen nog even met een zwarte stift overtrekken. Één van de jarige meiden had een setje gekregen om sieraden te maken en hier hebben we leuk mee gespeeld. Inmiddels waren de twee anderen terug van hun excursie en konden dus ook leuk meedoen. Toen werden de kinderen geroepen om te gaan douchen en hier heb ik, voor het eerst sinds ik hier ben, bij geholpen. Zo fijn om al dat zand lekker van de kids af te spoelen en dat ze weer lekker naar zeep ruiken. In totaal heb ik zes kinderen geholpen, een heerlijk waterballet waarbij ik zelf ook meteen gewassen was!
Voor de verandering schrijf ik dit weer terwijl we zitten te wachten op het eten! Het is gewoon het makkelijkste moment van de dag om deze blog te updaten. Het was heerlijk warm vanmiddag, veel beter dan de voorgaande dagen! Ik hoop dat het morgen ook zo wordt en ik ben benieuwd naar de nieuwe schoolweek!

Kwaheri!

Christel