Dag 8 - Chapati yum yum!

19 juli 2016 - Arusha, Tanzania

Mambo!

Wat een lekker weer vandaag en weer veel meegemaakt!
Vanmorgen na het ontbijt heb ik aan "mijn klas" Baby 1 een aantal potloden, gummen en pennen gegeven. De kinderen schrijven met potloden maar daar zijn er maar zo'n 25 van terwijl er elke dag zo'n 50 kinderen zijn. Tijdens het maken van hun "classwork" moet dus de ene helft wachten totdat de andere helft klaar is met schrijven (onder wat "faster, faster!" geroep van de lerares). Ook is er maar één gum en hebben de leraressen (bij Baby 1 zijn er twee leraressen zodat de ene kan uitleggen en de andere werk kan nakijken en voorbereiden) maar twee blauwe en twee rode pennen. Daar heb ik dus ff wat verandering in gebracht en nu gaat alles waarschijnlijk een stuk "faster, faster!".
Na de kleine pauze hadden we buiten een hele leuk les met zowel Baby 1 als Baby 2 waarbij de kleuren, letters, cijfers en lichaamsdelen aan bod kwamen. Supergezellig daarna nog wat liedjes gezongen ("Shaking shaking the mangp tree...") en in polonaise formatie weer terug naar de klas.
's Middags ben ik in het weeshuis gebleven en heb de aunties geholpen met de afwas (ongeveer 50 borden omdat er ook nog kinderen zijn van de Boarding School die in het weeshuis eten). Daarna lekker met wat kinderen gevoetbald.
Vervolgens heb ik samen met de andere twee vrijwilligers besloten dat ik naar de kamer zou gaan die vrij was gekomen nadat de twee andere vrijwilligers zondag weg zijn gegaan. Dat is qua ruimte gewoon veel fijner voor iedereen en ik heb nu lekker een groter bed dan ik had, dus ik vind het helemaal prima! Alle gezelligheid gebeurt toch buiten de kamers! Maar ik heb dus even m'n spullen verkast, daarna weer gespeeld met wat kinderen en toen was het alweer tijd voor het huiswerkuur! Ik leer steeds meer woordjes Swahili want als de kinderen klaar zijn met hun huiswerk leren ze me steeds woordjes. Een uur huiswerk is gewoon te veel en proberen ze dan anders in te vullen. Vandaag heb ik aan mijn Swahili woordenschat verschillende lichaamsdelen toe mogen voegen. Wat een bijzondere taal, maar wel moeilijk!
Ik heb met de lokale coördinator van dit project afgesproken dat ik morgenmiddag met hem naar de stad ga om met mijn donatiegeld eten voor het weeshuis te kopen. Producten die snel bederven zoals fruit zijn hier namelijk heel goedkoop, maar langer houdbare producten juist weer duurder. Dus ik ben benieuwd! Als het goed is ga ik ook morgenavond de kleding geven die ik meegenomen heb. Als je je afvraagt waarom ik dat nog niet gegeven heb, wil ik even uitleggen dat het hier nog steeds om jonge kinderen gaat. Aan komen zetten met twee koffers vol spullen is te overweldigend. Zóveel spullen in één keer... daar kunnen ze niet echt goed mee omgaan. Daarom doen we dit in etappes.
En na het huiswerk kwam daar toen het avondeten: CHAPATI! Dit zijn een soort van pannenkoeken maar dan vijf keer dikker, gemaakt van bloem, olie en water (geloof ik). We hadden er ook nog wat stoofvleessaus bij. Heerlijk! Bij mij in de klas hebben ze ook een liedje over chapati, waarmee ik deze update van onder mijn muskietennetje wil afsluiten:
I love my mother
My mother is in the kitchen
She's cooking chapati
I like chapati
Chapati yum yum!

Kwa heri!

Christel

1. Ellen Klootwijk:
    19 juli 2016
    Tjonge jonge veel beleefd! Geweldig dat je een bijdrage hebt kunnen leveren aan schoolspullen! En dan morgen eten kopen ! Toppie! Gaat helemaal fantastisch! Ben benieuwd hoe ze reageren op de kleding!Kwaheri!