Dag 14 - Souvenirs en muggen

25 juli 2016 - Arusha, Tanzania

Mambo!

Lekker even op de Masai markt wat souvenirs gehaald vanmiddag! Maar vanochtend ben ik natuurlijk eerst begonnen op school. De toetsen zijn nu uitgesteld tot volgende week en daarna is er nog een week van rapporten schrijven etc dus eigenlijk sluit de school pas als ik alweer naar Nederland ga! Tenminste, dat is voor nu de planning, maar je weet hier maar nooit...
Eerst ben ik even in de Baby Class geweest, wat eigenlijk altijd wel hetzelfde is: alfabet en/of cijfers opdreunen, objecten benoemen en opdrachtjes maken (en voor mij dus voorbereiden en nakijken). Op zich hartstikke leuk hoor, maar ik ben toch blij dat ik ook in andere klassen langs kan gaan voor wat afwisseling. Na de kleine pauze ben ik dan ook naar de laatste klas gegaan: grade 7. Deze kinderen, of beter gezegd tieners, zijn tussen de 12 en 14 jaar oud en bereiden zich niet alleen voor op de toetsweek maar ook op het National Exam for Primary Schools in september. Hun lessen bestaan vooral uit het (zelfstandig) maken van oude examens. Echt niet normaal wat hier onder het basisschoolprogramma valt! Ik durf te beweren dat 90% van de dingen moeilijk worden gevonden door leerlingen uit 4vwo in Nederland. Elektriciteitsommen, complexe biologievraagstukken, moeilijke vragen over het berekenen van hoeken en inhoud, etc. Het niveau van het onderwijs ligt dus erg hoog en dat is fantastisch om te zien. Ook scoort deze school nationaal gezien heel goed, vorig jaar was iedereen geslaagd en ook dit jaar had iedereen voor het proefexamen een A of B. En dan niet te vergeten dat ze nooit een rekenmachine mogen gebruiken. Dus de inhoud van een cilinder (pi*r^2*h) wordt gewoon zonder hulpmiddelen berekend. Petje af voor deze school. Maar vooral ook voor de kinderen van grade 7 die elke dag van 8 tot 8 op school zitten en vaak op zaterdag en zondag ook nog lessen hebben.
's Middags ben ik net de twee andere vrijwilligers naar de Masai markt gegaan en daar heb ik onder andere twee superleuke afrikaans-achtige broeken gekocht (lekker losjes en felgekleurd), een prachtig schilderij, een leuk houten beeldje van een giraf en een hele gave rugzak. Ook heb ik nog een ketting en oorbellen en wat ansichtkaarten aangeschaft. Alles is hier handgemaakt en dat betekent dat alle objecten uniek zijn.
Voor de rest is er eigenlijk niet heel veel meer gebeurd. Even kletsen met wat meiden, huiswerkuur en eten. Weer chapati met vlees maar ik denk dat mijn maag nu alweer meer aankan.
Helaas komen er steeds meer muggen die toch door de klamboe heenkomen op de één of andere manier en zich niks van Deet aantrekken. Een meisje hier uit het weeshuis heeft ook malaria, maar dat heeft me eigenlijk toch enigszins gerustgesteld. Het is eigenlijk gewoon een griepje, je moet alleen ff naar de dokter voor medicijnen en dan voel je je na een dag alweer prima. Ook is er een grote kans dat als ik geprikt wordt door een mug met malaria, ik hier pas last van krijg als ik terug ben in Nederland. Dat komt door de malariapillen die ik slik, die kunnen malaria niet voorkomen maar stellen het wel uit en verminderen de klachten. We zien het vanzelf, het is gelukkig een goed behandelbare ziekte nu.
Morgen weer een lange dag dus tot morgen!
Kwa heri!

Christel

1. Ellen Klootwijk:
    25 juli 2016
    Toch weer leuk dat je op de markt geslaagd bent! En... Idd ongelofelijk op welk niveau deze kinderen presteren en bovendien zulke lange dagen maken...Petje af! Ik hoop overigens niet dat je last krijgt van de malaria als je terug in Nld bent! Dan staan er weer andere ook belangrijke en leuke dingen voor je op het programma! Nu nog even genieten in de verschillende klassen!