Dag 12 - Springen in het afgelegen Masai dorp

23 juli 2016 - Arusha, Tanzania

Mambo!
Wat een geweldige dag vandaag! Het Masai dorp was fantastisch!
Om kwart over tien werden we opgehaald. Behalve ikzelf, waren de twee andere vrijwilligers van Good Hope ook mee en nog vier andere vrijwilligers van Arusha Volunteers. De weg ernaartoe was HEEL LANG. Na ongeveer een uur op de gewone weg, zijn we eerst naar een minidorpje gegaan zodat onze masai gids een cadeau kon kopen voor het dorp (bier en frisdrank) en toen zijn we volledig off the road gegaan. Door de wildernis, over heuvels en kuilen. De auto, een normaal stadsbusje, hing meerdere keren in een gevaarlijke hoek en het had niet veel gescheeld of we waren omgekiept. Toen hebben we er nog zo'n anderhalf uur over gedaan om bij het juiste dorp te komen omdat onze masai gids de weg niet meer wist. Maar hieruit blijkt al wel dat we niet naar een toeristisch masai dorp gingen. De meeste masai dorpen ontvangen vaak meerdere groepen toeristen en voeren eigenlijk een soort van toneelstukje op. Maar het dorp waar wij geweest zijn komen gewoon NOOIT toeristen. Dit was het pure masai leven. Toen we er eindelijk waren, was het dorp prachtig! We werden voorgesteld aan meerdere groepen in het dorp: de ouderen, de mannen, de vrouwen. Ook werd er veel over masai tradities verteld, wat allemaal vanuit het Swahili naar het Engels vertaald werd door onze chauffeur. Er waren bijvoorbeeld bijna geen kinderen want zodra ze een jaar of vier zijn totdat ze een jaar of 12/13 zijn moeten ze er overdag op uit om het vee te hoeden. Zodra de meisjes vruchtbaar zijn en de jongens besneden, mogen ze in het dorp blijven en gaan trouwen. Die besnijdenis is voor de jongens ook een hele belevenis, ze moeten daarna in de jungle overleven totdat de wond geheeld is, dit duurt tussen de één en drie maanden. Daarna zijn ze "manan", oftewel warriors. Nog een traditie is dat baby's in hun wangen gesneden worden om een bepaald symbool te maken dat hoort bij hun stam, dit wordt dan ingewreven met as zodat er een litteken blijft. Ook is hier de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen groot. De mannen krijgen de lekkerste delen van de koe en de vrouwen de ingewanden. Ook kunnen de mannen meerdere vrouwen krijgen.
Er was een soort feest vandaag, uniek om daarbij te mogen zijn! Omdat twee mensen van verschillende stammen met elkaar gaan trouwen, was dit een soort van feest vooraf waarbij de ene stam cadeaus meebracht voor de andere. Deze cadeaus waren geiten, koeien en vasen, maar ook frisdrank en bier. De ene stam kwam al dansend (springend eigenlijk) aan en er volgde een heel springritueel. We zijn wel dertig keer welkom geheten en we mochten foto's en filmpjes maken. Ook meerdere keren ten huwelijk gevraagd... Maar deze ceremonie was echt iets unieks, niemand die dit meemaakt!
Na een lange reis terug (maar minder lang dan de heenreis omdat we nu de weg wisten) heb ik nog even met de kinderen gespeeld en gepuzzeld. Nu wachten we nog steeds op ons eten en gaan daarna heerlijk slapen na zo'n geweldige dag!
Kwa heri!

Christel

1. Ellen Klootwijk:
    23 juli 2016
    Fantastisch dat je ook dit mee hebt mogen maken én dat wij een heel klein beetje mee mogen en kunnen genieten door het lezen van jouw verhalen, je prachtige foto's en straks thuis....nog veeel meer foto's en filmpjes!!!