Eerste twee dagen in Arusha

13 juli 2016 - Arusha, Tanzania

Mambo!
Gistermiddag ben ik in Arusha aangekomen. Mijn koffers van 23 kg werden vol enthousiasme door kleine kinderen van het weeshuis naar mijn kamer gebracht.
Er zijn op dit moment nog vier andere vrijwilligers in het weeshuis en die zijn gelukkig net zo enthousiast als ik! We zijn nu in Arusha om daar met z'n allen te gaan eten.
Ik werd gisteren door iemand van het weeshuis opgehaald op het vliegveld en over typisch Afrikaanse wegen (vaak onverhard en de verharde wegen zijn alsnog erg stoffig, opengebroken en druk) zijn we in de jeep naar het weeshuis gereden. Nog een brommer tegengekomen met twee mannen zonder helm en een stuk of twintig kippen (ook zonder helm trouwens). Toen heb ik eerst even rondgelopen op het terrein en het weeshuis en de klaslokalen gezien. Daarna hebben we buitengespeeld, vooral touwtje gesprongen met een heel lang touw, wat enorm beviel! Daarna was het huiswerk-tijd en hier krijgen kinderen dus al vanaf 4 jaar leesles, schrijfles en rekenles. We eten hier pas om half negen dus dat was even wennen. Rijst met rundvlees, het was prima te doen! Na het eten moeten de kids eigenlijk al naar bed maar we hebben nog even wat verhaaltjes gelezen en m'n haar werd ingevlochten.
Ik heb heerlijk geslapen en ben na een ontbijtje, dat bestond uit een omelet en een boterham met jam, gaan assisteren in klas Baby 1. Daar zitten de allerjongste kinderen die dan al leren schrijven. Het onderwijs is totaal anders dan in Nederland. Vandaag leerden de kids de vormen en nadat de lerares "Circle shape" zegt, moeten alle kinderen keihard "CIRCLE SHAPE!" herhalen, geweldig! Ik heb hun huiswerk nagekeken, nieuwe opdrachtjes bedacht en in hun schriften geschreven en een aantal kinderen geholpen met rekenen (cijfers schrijven en tellen). Daarna ben ik opgehaald door iemand van het project, die me een rondleiding in Arusha heeft gegeven. De reis naar Arusha ging per dala dala, een busje dat gemaakt is voor 12 personen, maar waar er meestal 22 in zitten. Over hobbels en al, een hele ervaring! Ik heb een simkaart gekocht, flessen water en een boekje om swahili te leren. Ook heb ik even rondgelopen op de Masai markt, waar mensen wel heel graag dingen aan je willen verkopen... Maar ik heb besloten op pas later gedurende mijn verblijf hier souvenirs te gaan kopen en heb het gehouden op drie bananen voor de hoge prijs van 13 eurocent in totaal.
Eenmaal terug in het weeshuis heb ik een aantal kids wat verhaaltjes voorgelezen. Het is ongelofelijk hoe schattig deze kinderen zijn, ze klemmen zich aan je vast en laten letterlijk niet meer los.
Nu ga ik even lekker genieten van een avondje Arusha met alle vrijwilligers.
Tot snel! Kwaheri!

Christel

1. Ellen Klootwijk:
    13 juli 2016
    Gewéldig om te horen en lezen dat het zo goed gaat en dat het allemaal zo goed verlopen is qua reis, opvang op het vliegveld en op de plaats van bestemming; het weeshuis! Heeel fijn dat je het zo enorm naar je zin hebt en dat de klik met de kinderen er in ieder geval is (iets wat me overigens niets verbaast hoor ;-) ) . Ook het gezelschap van andere vrijwilligers draagt daar natuurlijk aan bij, jullie kunnen elkaar steunen en helpen, plezier maken en uiteraard de kinderen daar met liefde omringen en met hen zowel de schoolse activiteiten samen op een prettige manier uitvoeren als de vrije tijd gezellig samen doorbrengen! Top! Genieten!!!
  2. Diana van der Graaf:
    13 juli 2016
    Wat leuk om je reisverslag/verhaal te lezen Christel! doe je best want ik ben zeker van plan om alles te lezen.
    Heel veel plezier en succes daar alle kinderen, You can do it!