Dag 13 - Flessenvoetbal en veel warmte

24 juli 2016 - Arusha, Tanzania

Mambo!

Wat een warme dag was het vandaag! Na een wat later ontbijt dan normaal, 9 uur, ben ik met de twee andere vrijwilligers naar de supermarkt in Arusha gegaan. Zij hebben vanavond gekookt en dus moesten er ingrediënten ingeslagen worden. Zelf heb ik naast wat bananenchips en cola (de tijd tussen ontbijt, lunch en avondeten is moeilijk te overbruggen zonder iets te eten) ook koekjes gekocht zodat ik die aankomende week een keer als tussendoortje aan de kinderen kan geven.
Eenmaal terug bij het weeshuis heb ik even wat kleren gewassen (alhoewel de kinderen meer mijn kleding hebben gewassen dan ikzelf, de schatten). Daarna hadden we lekkere gekookte aardappelen als lunch en zijn we flessenvoetbal gaan doen. Dit was ook echt een feest voor de wat grotere jongens en ik heb heerlijk in de zon kunnen genieten. Daarna even teruggetrokken en wat muziek geluisterd. Zoveel ervaringen, dat is soms ff overweldigend. Ik heb een beetje geholpen bij het klaarmaken van het avondeten maar vooral veel foto's gemaakt. Wel heb ik ook een tijdje zitten kletsen met een wat ouder meisje (14 jaaar) uit het weeshuis, erg gezellig.
Nu ik vandaag toch wat minder te vertellen heb vandaag, kan ik mooi nog wat extra's beschrijven: de douche. Gelukkig heb ik een douche op m'n kamer maar het is er wel eentje met een gebruiksaanwijzing. De douchekop hangt half boven de wc maar dat is nog te doen. Als je wilt douchen dan draai je de kraan aan en dan komt er koud water uit. Voor warm water moet je vervolgens buiten het badkamertje stappen en een knopje indrukken, het warmwater-knopje. Dan heb je warm water, wat meestal ontzettend heet is en je kunt de warmte niet bijstellen. Waarom je het warmwater-knopje niet aan kunt doen voordat je de badkamer instapt? Zodra dat knopje aanstaat, staat eigenlijk de badkamer onder stroom en krijg je dus een schok als je de kraan aanraakt. Dus kraan aan, knopje aan, douchen, knopje uit, kraan uit. Zelfs douchen is dus een hele belevenis!
Vanavond houd ik het even rustig en ga ik vroeg naar bed. We hebben te horen gekregen dat de toetsen morgen nog niet beginnen omdat de leraren nog niet klaar zijn met het voorbereiden van de toetsen (dat kan allemaal hier) dus dan kan ik mooi nog eventjes wat lessen volgen. Morgenmiddag gaan we met z'n drietjes naar de Masai markt voor wat souvenirs. Eventjes ter verduidelijking: de Masai markt en het Masai dorp hebben niks met elkaar te maken. De Masai markt is gewoon een gebouw in de stad met HEEL VEEL kraampjes waar handgemaakte souvenirs worden verkocht (de verkopers zijn geen echte Masai mensen), een soort toeristisch iets dus. Terwijl het Masai dorp gewoon echt een dorp is in the middle of nowhere waar Masai mensen wonen.
Kwa heri!

Christel